Doktorand i Teknisk mikrobiologi med inriktning metabolisk ingenjörskonst

Publiceringsdatum: 2024-05-08

Nu har du chansen att börja jobba som doktorand hos Lunds Universitet. Lunds Universitet söker efter en ny anställd på heltid under 6 månader eller längre som är redo att ta sin karriär till nästa nivå. För detta jobb är det en fördel om du bor i närheten av Lund då det är tjänsteorten.

Lunds Universitet har just nu en ledig tjänst som doktorand. Om du vill ta din karriär till nästa nivå, ta en titt på deras jobbannons och se om jobbet passar dig! Har du vad som krävs för att arbeta som doktorand hos Lunds Universitet? Ansök innan onsdag den tjugonionde maj 2024 och ta reda på det!

Jobbannons

Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens främsta lärosäten. Här finns omkring 47 000 studenter och mer än 8 800 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.

Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet.

Beskrivning av arbetsplatsen

Avdelningen för teknisk mikrobiologi är belägen vid Kemicentrum i Lund.

Kemicentrum erbjuder en mycket stimulerande forskningsmiljö, har en avancerad instrumentpark och ger utmärkta möjligheter till samarbete med forskare inom olika grenar av kemi. Dessutom ligger Kemicentrum mitt i sträckan från universitetsområdet i centrala Lund via Biomedicinskt centrum, LTH-campus, ut till MaxIV, ESS och Science Village i Brunnshög. Lunds universitet erbjuder fantastiska möjligheter att utveckla dina egna professionella och personliga intressen i en tvärvetenskaplig akademisk miljö som omfattar teknik, naturvetenskap och samhällsvetenskap.

En betydande del av forskningen vid avdelningen för teknisk mikrobiologi fokuserar på mikrobiell metabolism och precisionsfermentering. Här kommer du att utveckla nya metoder och funktionaliteter för hållbar mikrobiell produktion av olika kemiska föreningar med olika tillämpningar. Syntetisk biologi har blivit ett viktigt område för utveckling av nya och förbättrade mikrobiella och enzymatiska produktionssystem inom kemi, livsmedel, jordbruk, material och hälsovetenskap.

Ämnesbeskrivning

Forskningsämnet teknisk mikrobiologi avser grundforskning och tillämpad forskning med tillämpningar inom livsmedels-, läkemedels-, kemi- och miljöteknikindustrin. Forskningen omfattar arbete inom utveckling av mikrobiella stammar, bioanalys, biokemi och fermenteringsteknik. Syntetisk biologi är av särskilt intresse, såsom modifiering av metabolismen av mikroorganismer i industriella processer. Det aktuella projektet fokuserar på utveckling av jäststammar för upptäckt och produktion av bioaktiva föreningar.

Arbetsuppgifter

Huvuduppgiften för en doktorand är att ägna sig åt sin forskarutbildning vilket innefattar såväl deltagande i forskningsprojekt som forskarutbildningskurser. I arbetsuppgifterna ingår det även medverkan i undervisning och annat institutionsarbete, dock max 20 % av arbetstiden.

Du kommer att fokusera på forskningsarbete med metabol teknologi (metabolic engineering) och jästsvampar för rekombinant produktion av bioaktiva naturprodukter. Du kommer att använda toppmoderna molekylärbiologiska metoder för att designa, konstruera och analysera jäststammar som har biosyntetiska vägar för produktion av målprodukter. Genredigeringsverktyg baserade på CRISPR/cas9 kommer att användas för att utföra genredigeringar, knockouts eller överuttryck, och för att introducera heterologa gener från olika källor. Förutom stamutveckling inkluderar projektet en betydande mängd kvantitativ fysiologisk analys av jästsvamparna med olika sorters odlingsutrustning från ml- till literskala. Flödescytometri och fluorescensmikroskopi kommer att användas inom projektet. Kemisk analys av metaboliter och målprodukter kommer att göras med olika tekniker, inklusive HPLC och masspektrometri. Du kommer att samarbeta med forskare både inom och utanför institutionen vid LU samt vid universitet och forskningsinstitut utomlands.

Behörighet

Grundläggande behörighet till utbildning på forskarnivå har den som har:

avlagt examen på avancerad nivå eller

fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå eller

på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.

Kraven på särskild behörighet för teknisk mikrobiologi uppfyller den som har:

minst 30 högskolepoäng inom ämnesområdet (motsvarande biovetenskap), varav minst 15 högskolepoäng på avancerad samt ett fördjupningsarbete på 15 högskolepoäng på avancerad nivå inom ämnesområdet, eller

civilingenjörsexamen, magisterexamen eller annan examen på jämförbar avancerad nivå med inslag av tillämpade biovetenskaper.

Övriga krav:

Mycket goda kunskaper i engelska, i tal och skrift.

Bedömningsgrunder

Urval till utbildning på forskarnivå sker efter bedömd förmåga att tillgodogöra sig forskarutbildningen. Bedömningen av förmågan sker främst utifrån studieresultaten på grundnivå och avancerad nivå. Följande beaktas:

LTH – Lunds Tekniska Högskola – är den tekniska fakulteten vid Lunds universitet. På LTH utbildar vi människor, bygger kunskap för framtiden och arbetar hårt för att utveckla samhället. Vi skapar utrymme för briljant forskning och inspirerar till kreativ utveckling av teknik, arkitektur och design. Här läser närmare 10 000 studenter. Varje år publicerar våra forskare – varav många verkar inom världsledande profilområden – omkring 100 avhandlingar och 2 000 vetenskapliga rön. En rad forskningsresultat och studentarbeten förädlas till innovationer. Tillsammans utforskar och skapar vi – till nytta för världen.

Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.

Om jobbet

Antal tjänster1
ArbetstidHeltid
FöretagsnamnLunds Universitet
LönFast månads- vecko- eller timlön
Omfattning6 månader eller längre
Organisationsnummer2021003211
Typ av anställningVanlig anställning
YrkeDoktorand
YrkesområdePedagogik

Ansökan

Lunds Universitet söker en person till denna tjänst som doktorand med placerings i Lund. Om det låter intressant att arbeta som doktorand hos Lunds Universitet skickar du in din ansökan senast 2024-05-29.

Källa: Arbetsförmedlingen